Hello Friends,
Well, I'm trying to translate some very short texts from Arabic to English and I would be pleased to receive your feedback. The translation is one that is only faithful to the meaning and not necessarily the form. So, even those with no knowledge about Arabic are very welcome to leave their comments upon the English version. I want the English text to sound more natural.

كنت أفكر ذات يوم في حيوان الفيل، وفجأة استوقفتني فكرة حيرتني وهي حقيقة أن هذه المخلوقات الضخمة قد تم تقييدها في حديقة الحيوان بواسطة حبل صغير يلف حول قدم الفيل الأمامية، فليس هناك سلاسل ضخمة ولا أقفاص كان من الملاحظ جداً أن الفيل يستطيع وببساطة أن يتحرر من قيده في أي وقت يشاء لكنه لسبب ما لا يقدم على ذلك
شاهدت مدرب الفيل بالقرب منه وسألته: لم تقف هذه الحيوانات الضخمة مكانها ولا تقوم بأي محاولة للهرب؟
حسناً، أجاب المدرب: حينما كانت هذه الحيوانات الضخمة حديثة الولادة وكانت أصغر بكثير مما هي عليه الآن، كنا نستخدم لها نفس حجم القيد الحالي لنربطها به
وكانت هذه القيود -في ذلك العمر– كافية لتقييدها وتكبر هذه الحيوانات معتقدة أنها لا تزال غير قادرة على فك القيود والتحرر منها بل تظل على اعتقاد أن الحبل لا يزال يقيدها ولذلك هي لا تحاول أبداً أن تتحرر منه ، كنت مندهشاً جداً. هذه الحيوانات –التي تملك القوة لرفع أوزان هائلة- تستطيع وببساطة أن تتحرر من قيودها، لكنها اعتقدت أنها لم تستطع فعلقت مكانها.

الكثير منا أيضاً يمضون في الحياة معلقين بقناعة مفادها أننا لا نستطيع أن ننجز أو نغير شيئاً وذلك ببساطة لأننا نعتقد أننا عاجزون عن ذلك، أو أننا حاولنا ذات يوم ولم نفلح.......

The Elephant and the Rope

One day, I was thinking about the elephant and was wandering how these large creatures are tied in the zoo with only a small rope wrapped around their huge front legs. There were neither huge chains, nor cages. It was obvious* that these animals could escape easily at any time. But, for some reason, they do not. One day, I saw the keeper in charge of elephants and I asked him: “ Why do these enormous creatures stay in their places and do not make any attempt to run away?”
“Well” said the man, “when they were very young and far much smaller than now, we used to tie them (up) with these same ropes, which, at that age, where good enough to stop them from moving away. Elephants, since then, have grown up believing that they are still unable to break their chains, and that’s why they never try to free themselves or escape.
Likewise/by analogy, many of us spend their lives believing that we cannot do or change something and this is simply because we believe that we are unable to do it, or that we have already tried and failed.
“All we need is to hold a collective mental funeral for all our ‘I CAN’TS’…
We need to change our habits from DISBELIEF into BELIEF,
In so doing, we bring everything into the realm of possibility.”

Kind regards,